Perşembe, Haziran 24, 2021

SEO Nedir? SEO Sürecinde Bilinmesi Gerekenler

SEO Nedir?

SEO ya da Türkçe açılımıyla arama motoru optimizasyonu; web sitelerinin arama motorları tarafından daha rahat algılanıp veri toplamasını ve kullanıcıların daha rahat sitede gezinmelerini sağlayan çalışmalar bütününe verilen isimdir.

Günümüzde arama motorları bir siteyi ne kadar rahat tararsa ve ziyaretçiler ne kadar uzun sitede kalırsa o sitenin arama sonuçlarında yukarı çıkma şansı o kadar yükselmektedir.

Bu sebeple geniş kitlelere ulaşmak isteyen sitelerin arama motoru optimizasyon çalışmalarına özen göstermesi kaçınılmaz hale gelmiştir.

Optimizasyon kriterlerine dikkat etmeyen ve SEO uyumlu olmayan bir web sitesinin günümüz rekabet ortamında yaşam şansı yok denecek kadar azdır. Başta büyük çaplı firmalar olmak üzere şuan internette var olan neredeyse tüm işletmeler arama motoru optimizasyonu için ciddi yatırımlar yapmakta, reklamlar için devasa bütçeler ayırmaktadır.

SEO Süreci Nelerden Oluşur?

SEO işlemleri yapılırken dikkat edilmesi gereken iki ana unsur bulunmaktadır. Bunlar site içi SEO ve site dışı SEO olarak tanımlanabilir.

Site İçi SEO

Sitede kullanılan yazılımın HTML kodlarının optimize edilmesinden, sitenin sayfalarındaki anahtar kelime yoğunluğunun ayarlanmasına kadar sitede yapılan tüm çalışmalar site içi SEO kapsamında değerlendirilmektedir.

Bir SEO uzmanı site içi çalışma yürütürken başlıca şunları inceler ve müdahalelerde bulunur:

  • Site açılış hızı
  • HTML, CSS ve JS kodlarında bulunan programlama/işaretleme hataları
  • İçerik kalitesi ve özgünlük durumu
  • Sayfa meta etiketleri ve heading etiketlerinin incelenmesi
  • Site içi linkleme, kırık linklerin tespiti
  • Site indekslerinin kontrolü
  • Anahtar kelime kontrolü ve önerileri

Site Dışı SEO

Diğer sitelerden çalışma yapılan siteye verilen linklerin kontrol altında tutulması ve yenilerinin edinilmesi işlemlerine kısaca site dışı SEO denilmektedir. Bu çalışmada, sitenin sayfalarının belli algoritmalara göre güçlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Bir SEO uzmanı site dışı çalışma yürütürken şunları yapar:

  • Siteye gelen backlinkleri inceler ve analiz eder.
  • Zararlı backlinklerin kaldırılması için gereken adımları atar.
  • Kaldırtamadığı zararlı linkleri ilgili arama motorlarının yönergelerine uygun şekilde reddeder.
  • Rakip sitelerin backlinklerini inceler.
  • Bütün bu bilgiler ışığında yeni backlinkler edinir.

SEO Çalışmasının Başarısı Nasıl Ölçülür?

Çalışma yapılan web sitesinin başarısını ölçmek için trafik metriklerinin iyi analiz edilmesi ve düzenli raporlama yapılması çok büyük önem arz etmektedir.

Arama motoru optimizasyonu çalışmasında düzenli analiz yapabilmek ve  çalışmanın başarısını ölçmek için çeşitli analiz araçları kullanılmaktadır. Bunlar başlıca şunlardır:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Ahrefs
  • Moz
  • Semrush

Bu araçları kullanarak siteyi ziyaret eden kişi sayısı, ziyaret edenlerin siteye hangi anahtar kelimeden geldikleri, ziyaretçilerin demografik bilgileri, sitede ne kadar vakit geçirdikleri, kullandıkları cihaz ve tarayıcı bilgileri görülebilir.

Elde edilen veriler düzenli olarak arşivlenip belli periyotlarda karşılaştırmalar yapılarak çalışmanın başarısı ölçülebilir.

Şayet satışa yönelik bir web sitesiyse, dönemsel olarak siteye gelen ziyaretçi sayısını siteden gelen müşteri sayısına bölerek dönüşüm oranı tespit edilebilir. Başarılı bir optimizasyon çalışmasında dönüşüm sayısında da artış olması, yani siteden gelen müşterilerin sayısında da artış olması gerekmektedir.

SEO Çalışması Yapılan Siteden Neden Müşteri Gelmiyor?

Başarılı bir arama motoru optimizasyonu çalışması yürütüldüğü halde bazı sitelerde dönüşüm oranı çok düşük oranda olmaktadır. Bu tür durumlarda sitenin kullanılabilirliği önce göz yordamıyla ardından da profesyonel yazılımlar kullanılarak incelenmeli ve buna sebep olan sorun ortadan kaldırılmalıdır.

Bu tür durumlara sebep olan başlıca unsurlar şunlardır:

Sitedeki Teknik Hatalar Nedeniyle Satın Alım Yapılamaması

Sitedeki yazılımda ya da ödeme altyapısı sağlayıcısında bulunan sorunlar nedeniyle, ziyaretçinin satın alım yapmak istemesine rağmen hatalarla karşılaşması özellikle KOBİ’lerin çok yakındığı sorunlar arasındadır.

Bu tür sorunların yaşanmaması için profesyonel hizmet sağlayıcılarla çalışılması çok büyük önem taşımaktadır.

Ayrıca belli başlı dönemlerde müşterilerden dönütler alarak ve tamamen ekibinizden izole bir kimseden siteyi kullanması istenerek var olan sorunlar tespit edilmeli ve giderilmelidir.

Ek olarak bazı SEO araçlarının Audit ismi verilen kontrol yazılımları bulunmaktadır. Bu yazılımlar sitenizi pek çok faktöre göre değerlendirir ve size rapor verir.

Sitenin Güven Vermemesi

Sitede teknik sorunlar olmasa da bazen ziyaretçiler müşteriye dönüşmez. Bu tür durumları azaltmak ve ziyaretçiye azami güven duygusunu sağlamak için sitenin şu kriterleri taşıdığından emin olmalısınız:

  • SSL kullanması
  • Ciddi ve yaptığı işe uygun bir tasarıma sahip olması
  • Kolay kullanıma ve dolaşıma sahip olması
  • Yeterince iletişim bilgisinin bulunması (adres, telefon, mail, sosyal medya hesapları, canlı destek vb.)
  • İptal ve iade politikalarının yeterince açık olması ve kolay erişilebilir olması
  • Ürün ya da hizmetin açık ve net bir şekilde anlatılması
  • Ürün ya da hizmete dair net ve kuşkuya mahal vermeyecek görseller olması
  • Müşteri yorumları